wiolaszymanska71@gmail.com

  511 069 347

Gabinet Edukacyjno-Terapeutyczny "Kropka"

ul. Rysia 2A

85-809 Bydgoszcz

Wszystkie prawa zastrzeżone. Jakub Bociek, bociojakub@gmail.com

Kontakt

Metoda integracji sensorycznej ma zastosowanie głównie u dzieci z trudnościami w uczeniu się, dzieci autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa i nadpobudliwych psychoruchowo. Określana jest mianem „naukowej zabawy”. Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.

Właściwa integracja sensoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju ruchowego, uczenia się i zachowania

 

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej najczęściej przekładają się na:

  • trudności w uczeniu się, kłopoty z czytaniem, zapamiętywaniem, pisaniem, ortografią

  • brak chęci do nauki - niska motywacja i samoocena

  • trudności w zachowaniu

  • trudno się koncentruje, łatwo się rozprasza

  • podczas siedzenia ma trudności z utrzymaniem prawidłowej pozycji ciała, podpiera rękoma głowę,

  • ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy

  • nadmierna ruchliwość i nerwowość

  • nadwrażliwość lub zbyt mała wrażliwość na bodźce - wzrokowe, słuchowe, dotykowe

  • ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem się, zwłaszcza zapinaniem guzików, sznurowaniem butów

  • ma trudności z naśladowaniem ruchu

  •  jest niezgrabne ruchowo, ma kłopoty z rzucaniem do celu

  • problemy motoryczne: cięcie nożyczkami, rysowaniem po śladzie

  • jest nadmiernie ruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu; ma trudności w utrzymaniu koncentracji na zadaniu, jest nadruchliwe,

  • ma trudności z wyciszeniem się, trudności z zasypianiem, często przebudza się w nocy

  • ma trudności z wycinaniem nożyczkami, zbyt mocno trzyma i naciska na kredki, ołówki

  • przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością

  • ma kłopoty z czytaniem , robi to wolniej, gubi się, trudno się koncentruje,

  • jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, drażliwe, nowych aktywności fizycznych np. :jazda na rowerze, pływanie uczy się długo i z mozołem

  • bardzo często chodzi na palcach, kręci się wokół własnej osi

  • lubi wpadać na ludzi, przedmioty, czuje potrzebę mocnych wrażeń,

  • ma problem z regulacją siły jakiej ma użyć do wykonywania zadania

  • dziecko trudno jest skłonić do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi

  • często myli stronę prawą i lewą,

  • sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy

  • uwielbia ruch, poszukuje go, cały czas dąży do niego

  • jest stale w ruchu – biega, skacze, często zmienia pozycję ciała

  • okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę,

  • nie lubi czesania włosów, mycia głowy, obcinania paznokci,

  • ma kłopoty ze staniem na jednej nodze, przeskakiwaniem przez niewielkie przeszkody

  • nie lubi bawić się plasteliną, malować palcami

 

  • DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Rozpoczęcie terapii integracji sensorycznej (SI) poprzedzone jest dokładną diagnozą dziecka . Na podstawie przeprowadzonych badań i obserwacji zostają opracowywane indywidualne plany terapii. Również rodzice otrzymują wskazówki terapeutyczne, które powinni realizować w domu.  Diagnozy procesów integracji sensorycznej może dokonać wyłącznie certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej.

 

 

INTEGRACJA SENSORYCZNA

511 069 347

wiolaszymanska71@gmail.com