kropka.gabinet.bydgoszcz@gmail.com
511 069 347
Metoda integracji sensorycznej ma zastosowanie głównie u dzieci z trudnościami w uczeniu się, dzieci autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa i nadpobudliwych psychoruchowo. Określana jest mianem „naukowej zabawy”. Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.
Właściwa integracja sensoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju ruchowego, uczenia się i zachowania
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej najczęściej przekładają się na:
trudności w uczeniu się, kłopoty z czytaniem, zapamiętywaniem, pisaniem, ortografią
brak chęci do nauki - niska motywacja i samoocena
trudności w zachowaniu
trudno się koncentruje, łatwo się rozprasza
podczas siedzenia ma trudności z utrzymaniem prawidłowej pozycji ciała, podpiera rękoma głowę,
ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy
nadmierna ruchliwość i nerwowość
nadwrażliwość lub zbyt mała wrażliwość na bodźce - wzrokowe, słuchowe, dotykowe
ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem się, zwłaszcza zapinaniem guzików, sznurowaniem butów
ma trudności z naśladowaniem ruchu
jest niezgrabne ruchowo, ma kłopoty z rzucaniem do celu
problemy motoryczne: cięcie nożyczkami, rysowaniem po śladzie
jest nadmiernie ruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu; ma trudności w utrzymaniu koncentracji na zadaniu, jest nadruchliwe,
ma trudności z wyciszeniem się, trudności z zasypianiem, często przebudza się w nocy
ma trudności z wycinaniem nożyczkami, zbyt mocno trzyma i naciska na kredki, ołówki
przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością
ma kłopoty z czytaniem , robi to wolniej, gubi się, trudno się koncentruje,
jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, drażliwe, nowych aktywności fizycznych np. :jazda na rowerze, pływanie uczy się długo i z mozołem
bardzo często chodzi na palcach, kręci się wokół własnej osi
lubi wpadać na ludzi, przedmioty, czuje potrzebę mocnych wrażeń,
ma problem z regulacją siły jakiej ma użyć do wykonywania zadania
dziecko trudno jest skłonić do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi
często myli stronę prawą i lewą,
sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy
uwielbia ruch, poszukuje go, cały czas dąży do niego
jest stale w ruchu – biega, skacze, często zmienia pozycję ciała
okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę,
nie lubi czesania włosów, mycia głowy, obcinania paznokci,
ma kłopoty ze staniem na jednej nodze, przeskakiwaniem przez niewielkie przeszkody
nie lubi bawić się plasteliną, malować palcami
DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Rozpoczęcie terapii integracji sensorycznej (SI) poprzedzone jest dokładną diagnozą dziecka . Na podstawie przeprowadzonych badań i obserwacji zostają opracowywane indywidualne plany terapii. Również rodzice otrzymują wskazówki terapeutyczne, które powinni realizować w domu. Diagnozy procesów integracji sensorycznej może dokonać wyłącznie certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Jakub Bociek, bociojakub@gmail.com
Gabinet Edukacyjno-Terapeutyczny "Kropka"
ul. Rysia 2A
85-809 Bydgoszcz
511 069 347 - Wioletta Szymańska
501 370 977 - Agnieszka Maćkiewicz
603 993 595 - Monika Kalemba -Krzemińska